Travelcooking

[:en]How to make dry mother yeast[:it]Come disidratare il vostro lievito madre[:]

[:en]

We know that “refreshing” your mother yeast daily is a process that requires a lot of effort, time, patience and above all constancy. If you want to see how we regenerate our mother yeast, click here!

If you want the recipe for your mother yeast, click here!

This is why today we will offer you an alternative way to store it.

Our method is really simple and fast; all you need is your yeast and some flour.

Ingredients:

  • 100 g of sourdough
  • 100 g made with flour

Procedure:

After “refreshing” your mother yeast, decide how much you want to dehydrate and put it in a glass jar for a couple of hours. I put 100 g of it aside, but you can make the quantity you prefer.

Let it proving for a few hours now, until its volume is double. At this point we will be ready to start the dehydration process.

Move your yeast on the table and start breaking it up; once reduced to many small pieces, cover them with 100 g. of flour and we begin the process of fragmentation.

In this case you will have two possibilities:

  • for the real lovers, start rubbing in your hands the pieces of yeast mixed with flour until pulverise them… as in the video…
  • For those who do not like getting their hands dirty, you can always use a blender.

The main thing is however the final result, that is your yeast, mixed with the flour, is almost reduced to a powder…

At this point all you have to do is cover it with a dry cloth or sterile gauze and let it dry for a couple of days.

So you get your dried mother yeast now. Let us know what you think of this storage method and if you’ve ever tried it. Leave us a comment below or on our social networks… See you at the next recipe !!![:it]Sappiamo che rigenerare giornalmente il vostro lievito madre è un procedimento che richiede molto impegno, tempo, pazienza e soprattutto costanza. Se volete vedere come rigeneriamo il nostro lievito madre, cliccate qui!

Se invece volete la ricetta per creare il vostro lievito madre cliccate qui!

Oggi invecei vi proporremo un modo alternativo per conservarlo.

Il nostro metodo è davvero semplice e veloce; vi servirà soltanto il vostro lievito e un po’ di farina.

Ingredienti:

  • 100 g. di lievito madre
  • 100 g. di farina

Procedimento:

Dopo aver rinfrescato il vostro lievito madre, decidete la quantità che ne volete andare a disidratare e mettetela in un barattolino di vetro per un paio di ore. Io ne ho messo da parte 100 g. ma voi potete fare la quantità che preferite.

Lasciatelo ora lievitare per un paio di ore, affinché il suo volume non sia raddoppiato. A questo punto saremo pronti per iniziare il processo di disidratazione.

Spostate il vostro lievito su un banco da lavoro e iniziate a spezzettarlo; una volta ridotto in tanti piccoli pezzettini, ricopriteli con i 100 g. di farina e iniziamo il processo di frammentazione.

In questo caso avrete due possibilità:

  • per gli amanti delle “mani in pasta” iniziate a sfregarvi nelle mani i pezzettini di lievito mischiati con la farina fino a polverizzarli… come da video…
  • Per chi non ama invece sporcarsi troppo le mani, potrete sempre ricorrere all’utilizzo di un frullatore.

La cosa fondamentale è comunque il risultato finale, ovvero che il vostro lievito mescolato con la farina sia ridotto quasi ad una polvere…

A questo punto non dovrete far altro che coprirlo con un panno asciutto o una garza sterile e lasciarlo seccare per un paio di giorni.

Così avrete ottenuto il vostro lievito madre essiccato.

Fateci sapere cosa ne pensate di questo metodo di conservazione e se lo avete mai provato. Lasciateci un commento qui sotto o sui nostri social networks…

Ci vediamo alla prossima ricetta!!![:]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *